torsdag 24 januari 2008

Jag är en humörbilist

Egentligen så tycker jag inte om att köra bil. Om det sen beror på att jag inte alls gillar min bil eller om det verkligen är så att jag inte alls tycker om att köra bil, det vet jag faktiskt inte. Men när jag kör bil så kräver jag faktiskt att mina medtrafikanter faktiskt också gör det. Kör bil alltså. Ibland undrar jag om inte lite för många trafikanter verkligen har lyckats hitta sitt körkort i flingpaketet eller om de hittat en rolig sida på internet och liksom bara laddat hem ett körkort. Jag säger inte att jag är världens bästa förare. Absolut inte. 40 lektioner på körskolan där typ hälften av dem gick åt till att lära mig att backa runt hörn och start i backe. Start i backe kan jag förstå, för det finns inte så många backar i Trelleborg. Och rondellkörning hade jag också länge svårt för, men i Trelleborg hade vi faktiskt bara en rondell på den tiden då jag tog mitt körkort. Fickparkering har jag precis nyligen lärt mig och då har jag haft mitt körkort i 12 år. Tolv år!!! Men ibland undrar jag hur folk verkligen lyckas att få sina körkort, eller ännu hellre: behålla dem!
Igår t.ex. när jag körde till jobbet. Jag hamnar bakom en, förvisso helt ny, Volvo XC 90. Ni vet, en Cross Country, en jeep, en fyrhjulsdriven bil. När vi närmar oss stadsgränser för att köra in i Landskrona så händer det något. Helt plötsligt kör de i 30 km/h?! Och sen när vi kommer till den kullerstensbelagda delen av vägen så kryper vi helt plötsligt fram i 20 km/h!!??? Men shit liksom! Du har en XC90!! Bilen klarar ojämnt underlag! Tillåten hastighet är 50 km/h. Sånt här gör mig galen! Eller nästa scenario; jag kör landsvägar till jobbet och ibland hamnar jag bakom en traktor. Traktorer får bara köra i max 30 km/h, det vet jag och därför blir jag inte irriterad över deras långsamma framfart. Det som irriterar mig är att de tuffar på i sin gemytliga takt, det bildas kö bakom dem medans de kör förbi ställe efter ställe där de kan stanna till en stund och släppa förbi bakomliggande bilkö! Eller bilister som ligger framför mig och bestämmer hur fort jag får lov att köra. De som medvetet ligger precis vid mittlinjen och gärna håller 10 km/h under tillåten hastighet *GAAAHH*!! Eller de som ligger framför mig, saktar ner farten, gärna bromsar hårt, och börjar svänga innan de blinkar! Vad är vitsen med att blinka överhuvudtaget? Man blinkar först och bromsar sen!!! Eller värst av allt; de som stannar i rondellen för att släppa in fler bilar som ju faktiskt har väjningsplikt mot allt och alla som befinner sig i rondellen. Är det konstigt att det blir trafikolyckor?
Det absolut värsta jag har varit med om i trafiken, och det är faktiskt sant hur osannolikt det än låter, är när jag hamnade bakom en bil som låg ganska markant under tillåten hastighet vilket resulterade i att jag kom ganska nära bakom. Ja, man ska hålla avståndet, men när jag kommer i mina lagliga 70 km/h så går det rätt fort att hamna i rumpan på någon som snittar 40 km/h! Hur som helst, den här idioten slår då på varningsblinkersen. Lagom till en korsning. Hmmm, kanske han har fel på blinkersen, tänker jag och bromsar in medan idioten framför mig fortsätter köra. Förbi korsningen. Nähä, han skulle inte svänga... Kanske han kom åt varningsblinkersen när han skulle trycka på något reglage? Jag fortsätter köra och börjar faktiskt bli iriiterad på att ligga i 40 km/h på en 70 väg. Trycker mig lite närmre, väntar på läge att köra om. Då slår idioten på varningsblinkersen igen. Och stannar. Mitt på vägen. Ingen chans för mig att köra om för det är mitt i en kurva. Ja, så kan man ju också göra för att markera att bakomvarande ska hålla avståndet. Lagligt? Nej föga troligt. Tror ni han fick en tuta i baken? Ja, absolut! Tror ni idioten körde vidare? Ja, så småningom. Med varningsblinkersen igång!
Jag har i många år också arbetet på bensinstationer. Med biluthyrning. Kan ni gissa hur många av våra hyrbilar som var ute på försäkringsuthyrning ganska exakt samma dag som årets första halka slog till? Alla!! Om man vaknar på morgonen, går ut till sin bil och den är helt igenisad, man får skrapa alla rutorna, det är minusgrader. Tänker man då inte också att det är nog med största sannolikhet halt på vägen också? Nej, man gasar på för glatta livet, med slitna sommardäck, hamnar i diket och får ta en hyrbil på försäkringen.
Lagen med vinterdäck. Otroligt bra, men varför följer inte alla den lagen? Har man inte råd med vinterdäck så kanske man ska låta bilen stå för det är ju föga troligt att man har råd med de reparationer som kommer krävas när man har halkat vägen. För det kommer man göra förr eller senare.
För mig känns det så oerhört logiskt; vinterdäck på vintern. Vinterdäck anpassade för vart man bor. Dubbdäck i Skåne för vi har sällan snö men ofta is, svartis, på vägarna. Det krävs dubbar för att få fäste då. "Vanliga" vinterdäck i Norrland för de har oftare snö än is på vägarna.

Nu ska jag jobba lite. Det ska bli spännande att se vad för humörsvängningar min medtrafikanter bjuder på på hemvägen idag.
Kör försiktigt :-)

*kramar*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, humör har du iaf =)

Anonym sa...

Vilket härligt blogginlägg! Jag kunde inte skrivit det bättre själv!! Är ganska lik dig där! Med ett undantag, jag älskar att köra bil! ;-)