tisdag 21 juli 2009

Svininfluensan?!

Hur tänker ni andra egentligen kring den här "nya influensan"? Är ni oroliga? Tänker ni vaccinera er? Vaccinera era barn?
Själv vet jag faktiskt inte vart jag står i frågan än... Givetvis blir jag orolig när jag läser löpsedlarna på exempelvis Aftonbladet. Men det vet jag ju sedan tidigare att speciellt kvällstidningar är experter på att skriva stora rubriker och skapa oro i samhället. Det är ju liksom det som de tjänar sina pengar på.
Men helt ärligt och handen på hjärtat. Hur ställer ni er till svininfluensan?
Själv kan jag säga att jag är tveksam till vaccinet. Dels för att det inte hunnits göras så många ordentliga tester på det än och sen sägs det även kunna ge skador på nersystemet. Vill jag riskera det på mitt barn? Eller för den delen på mig själv? Tänk om jag fattar ett beslut som förvisso kan göra att min lilla prinsessa kanske får ett väldigt milt sjukdomsförlopp (om hon ens blir sjuk alls) men som kanske ger henne skador för livet på ett annat sätt?! Tänk om vi inte alls blir sjuka och jag har låtit vaccinera henne helt i onödan? För min egen del är jag jätteosäker... Jag med min astma anses ju tillhöra en riskgrupp som tydligen kan råka riktigt illa ut om jag skulle bli sjuk. Men hur ser det ut med försäkringar t.ex. om jag blir rådd att vaccinera mig och det sen visar sig att jag blivit skadad av vaccinet?
Hur tänker ni med smittorisker? Tänker ni vara extra vaksamma eller leva på som vanligt? För min del kan jag känna att jag kommer undvika, både för min del och min familj, stora folksamlingar som t.ex. lekland, köpcentra etc. Men samtidigt så har vi ju de senaste åren haft en "vanlig" influensa som vi *peppar, peppar* aldrig blivit drabbade av. Visst, en förkylning då och då men inte legat med muskelvärk, skyhög feber och så... Bara lite lagom hängiga med snoriga näsor men det hör ju hösten och vintern till. Ja, fast när jag blir förkyld så sätter det ju sig alltid på luftrörern/i lungorna på mig, därav min egen oro för svininfluensan...
Jag är oerhört kluven. Det känns som att jag måste samla in information från massor av håll för att kunna väga för- och nackdelar mot varandra för att kunna ta ställning angående vaccin eller inte. Jag kan leva med ett beslut som gäller mig själv. Men hur 17 ska jag kunna veta om jag väljer rätt beslut angående mitt barn?!
Jag behöver massor av åsikter, tankar och funderingar!!! Snälla hjälp mig!

*kramar*

7 kommentarer:

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Personligen tror jag väldigt lite på det där att det skulle kunna ge skador på nervsystemet. I så fall hade verkligen Aftonbladet blåst upp det... Det kanske de har utan att jag har sett det.

Jag läste en helt otroligt långt argument för att man INTE skulle vaccinera på familjeliv och när det kom till kritan var det ett inlägg som var helt rippat från ett amerikanskt forum där källhänvisningen var uppåt väggarna.

Hade risken funnits att vaccinet skulle orsaka nervskador tror jag inte ens det hade kommit ut på marknaden eller ens blivit godkänt i sverige... och man vet inte om det verkar ordentligt men man har hunnit kolla att det kan ge nervskador?! Där har vi en motsägning bara det....

Men jag förstår hur du menar... men tydligen är varken vi eller våra barn i riskgruppen, det är tonåringar och de i 20-årsåldern som är i riskgruppen enligt läkaren jag pratade med... men jag har inte heller helt tagit ställning i saken, jag lutar nog mot att vi kommer att vaccinera oss men jag ska ta reda på mer om själva vaccinet...

Petra sa...

Ja du... jag tvivlar starkt på att jag kommer att ta den där vaccinationen. Den är inte godkänd för barn under 18 ännu och vi pratar om max två månader fram i tiden....
Jag kollade på ett program..
http://www.dailymotion.com/video/x9mh9f_swine-flu-1976-propaganda_webcam och känner mig ännu mer tveksam än tidigare..

Jag är inte i riskgruppen och har kanske lättare att ta ställning? Hade jag som du, haft astma vete fasen... Det känns som att det lutar mer åt vaccinationshållet fast ändå inte. När HongKong kom så vaccinerade sig pappas fru och hon har aldrig varit så sjuk som då. Hon kommer inte att ta sprutan. ;)

Jag återkommer i ämnet...

Tessan sa...

Svårt det där, jag funderar själv mycket på det just nu. Visst blåser kvällstidningarna upp väldigt mycket, "vanliga" influensan och vinterkräksjukan skördar också sina offer. Men detta känns läskigt, och jag är inte jättenöjd med att vi ska till Turkiet i slutet av september.

Det känns som om det blir svårt för oss att undvika smittor över lag. Dels går ju ungarna i förskola och jag jobbar dessutom i dito.

Vaccinet har jag inte tagit ställning till än. Jag har aldrig vaccinerat mig mot den vanliga influensan, men hela familjen åkte på den i vintras. Jag har för lite information för att kunna ta ställning än, men gillar inte att det är ett så nytt och oprövat vaccin. Som du säger - man kan kanske "chansa" med sig själv, men hur fasen gör man med barnen?

EmiliaJ75 sa...

Oj då...jag har inte alls tänkt så himla mycket på den här influensan. Tidningarna förstorar ju upp allt, vill du ha information så prata med sjukvårdsupplysningen, husläkare eller annan kunnig inom medicin. Vi ska inte vaccinera oss...

Smaulandskan sa...

Jag försöker hålla huvudet kallt (och har hittills lyckats bra med det faktiskt) och inte göra så stor grej av det.

Fågelinfluensa, svininfluensa, vanlig influensa... Det kommer alltid att komma mer eller mindre farliga/aggressiva "farsoter" och man kan inte oroa sig för allt.

Det är ju skillnad om man är kroniskt sjuk eller försvagad i övrigt, då bör man nog tänka sig för och kanske vaccinera sig.

Kram!

Nettan sa...

Alltså, vi snackar influensa, inte pest. Detta är ju enligt smittskydsinstitutet en ny influensa och sådan uppkommer med 40-50 års mellanrum, de genomgår förändringar under årens lopp och kommer som nya influensasmittor varje vinter. Senast vi hade en ny var på 70-talet. Influensavaccinering rekomenderas varje år till riskgrupper oavsett ny eller gammal influensastam som sprids i landet.

Jag vet inte hur vi ställer oss, förmodligen måste jag vaccinera mig i och med mitt yrke (arbetsgivaren tvingar typ) men jag vill inte vaccinera barnen om det inte är godkänt för barn eftersom William reagerar som han gör på vaccin. Så jag är en av dem som letar fakta från smittskydd samt CDC i USA innan jag fattar beslut. Sen gäller väl handhygien och undvika folksamlingar precis som vid vanlig influensaepidemi (pandemi)

Kram

Maria Hansson sa...

Hej igen vännen:-) Jo, jag tar det lugnt, inget vaccin här förrän det blir riktigt skarpt läge. Däremot skaffa handprit hem och i möjligaste mån hålla bra hälsa generellt hemma med sömn, mat etc, bra immunförsvar viktigt, även till vardags. Kram! Maria Hansson