fredag 31 juli 2009

Paus från verkligheten,

med en drygt ett dygns studie av insidan på medicin akuten... Och nej, det var inte lilla prinsessan den här gången. Det var faktiskt jag som blev inlagd! För att göra en lång historia kort så för ca 2 veckor sedan, när jag låg på stranden och solade, så knäppte det till i vänstersidan av halsen på mig. En nerv i kläm, trodde jag och alla andra. Men sen började det komma en mer och mer pulserande smärta. Efter någon vecka pulserande smärta och yrsel. Sen hängde inte blicken med, svårt att fokusera. Någon dag senare började jag tappa bort ord, halsen kändes svullen, armen domnade... Sen kom det en helvetisk huvudvärk så jag trodde hjärnan skulle rinna ut genom öronen!

Ok, dags att ringa vårdcentralen. Dit åkte jag igår och blev ganska omedelbart remitterad till medicinakuten på lasarettet! Nu var jag rädd, riktigt rädd. Pappamannen mötte upp mig vid akuten och ganska snart gjordes ekg och tre rör med blod tappades för kontroller för div. olika saker. Syresättningen mättes, tempen togs och sen kom doktorn och gjorde en extremt grundlig undersökning. Sen kom huvudvärken igen... Två panodil som hälpte nada. Sen la doktorn in mig... med mistänkt blodpropp i hjärnan! Shit, jag var rädd! Tårarna sprutade och jag ville hem!! Men nix, jag fick snllt knata med in på avdelningen och fick en säng i en sal. Där låg redan en tjej som hade fått hål på sin ena lunga! Trevligt med lite sällskap iaf. Sen blev det en lång väntan på att få komma till röntgen för att göra en kontraströntgen av hals och huvud.

Pappamannen åkte hem och grejjade lite och kom tillbaka efter ett par timmar med en ledsen liten prinsessa som ville ha hem sin mamma. De stannade en liten stund och åkte sedan hem. Vid 20-tiden fick jag göra min kontraströntgen och fick svar nu i morse att det var inte någon propp varken i hjärnan eller någon av halsens vener och artärer! Alltid något.

Sen fick jag göra en lumbal punktion (ryggmärgsvätske prov). De skulle utesluta hjärnblödning och testade samtidigt för borrelia. Även det provet visade på ingenting... Så när allt som skulle kunna vara akut uteslutet så fick jag åka hem nu på eftermiddagen! Så himla skönt! Men en remiss är skickad till neurologen, så jag kommer väl att få tid där under nästa vecka eller veckan därpå. Hoppas de inte hittar något konstigt där bara!

Nu ska jag bara vila mig och ta det lugnt. Har lite sömn att ta ikapp. Huvudvärken finns kvar emellanåt, men inte alls i samma omfattning och styrka som den har haft tidigare. Fick iaf utskrivet starka värktabletter! Skönt om det skulle behövas.

Nu, rast vila på stället! Over and out!



*kramar*

8 kommentarer:

Linda sa...

Men herregud...:-( Inte längesen vi var på Medicinakuten...fast dom är rätt trevliga där, om man nu skall säga något bra.
Jag förstår, jag hade blivit livrädd! Fy för!

Stefan o Becka sa...

Usch! Inte alls bra, sånt skrämmer s**ten ur en ju!
Hoppas att du har det bättre nu.

Man ska inte ta för givet att det inte är något. Risken att man missar något är för stor och det är inte som i spel, man har bara ett liv och det ska man vara jäkligt rädd om!!

Kramar

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Nämen hua människa!!!! Hoppas at tde hittar vad som är fel och att det är ett "struntfel"....

Jessica sa...

Men usch! Förstår verkligen att du var rädd där på akuten, hoppas de finner vad som är fel... som är lätt åtgärdat och inget allvarligt.

Kramar

Tessan sa...

Nämen usch å fy! Så läskigt, jag förstår att du var/är rädd och ledsen.
Stora krya-på-dig-kramen till dig idag!

famgranath sa...

Usch så hemskt! Förstår att du var rädd. Hoppas de hittar vad det var och att du blir frisk snabbt igen! Krya på dig!!

EmiliaJ75 sa...

Men usch så hemskt! Klart ni måste ha blivit superoroliga. Vad bra att de har undersökt dig så noga, vila nu hemma!
KRAM

Smaulandskan sa...

Har inte läst här på ett tag och ser att jag har missat en hel massa action. Otäck sådan! Usch och fy för din huvudvärk, hoppas den ger med sig snart.

Jag kan förstå att du var jätterädd inne på sjukhuset, ord som blodpropp, hjärnblödning etc. gör ju inte en lugnare precis.

Jag hoppas att de hittar vad som orsakar din huvudvärk och att det, som Teskedsmamman skriver, är ett "struntfel".

Tänker på dig!
KRAM