fredag 21 mars 2008

Åre

Ja, jag har ju lovat att jag skulle berätta om Åre, så det är väl på tiden att jag gör det nu :-)
Vi åkte ju då med tåget till Göteborg på lördag eftermiddag. Resan dit gick väldigt bra, trots att jag fick åka baklänges hela vägen *suck*. Tack postafen för att ni är tillverkade! I göteborg blev det två timmars väntan på att nästa tåg skulle ta oss vidare mot Åre. Vi hann äta middag, dricka gammeldansk, öl och spana på väldigt kufiska människor som passerade centralen i Göteborg.

Väl installerade på tåget så tittade vi på film, lyssnade på musik och festade. Att sedan komma till sängs i kupéerna, ja det är en historia för sig. E Och L som hade bäddarna högst upp fick kastas upp då vi inte hade någon stege i vår kupé. B snarkade och tyckte att det var alldeles för varmt så vi fick sova med kupédörren öppen ut till korridoren... Ja, behöver jag säga att det inte blev mycket till sömn den natten?!?!

Framme i Åre då; snö, snö och åter snö! Vi traskade upp till huset vi hyrt och installerade oss innan alla utom jag begav sig ut för att hyra skidor, fixa liftkort och ge sig ut i backarna. Jag tog en lång härlig dusch, sov en stund och vaknade lagom till att E och vår VD kom tillbaka. Då hade E tagit sig lite vatten över huvudet, givit sig upp i blå backe och sedan märkt att det var på tok för svårt för henne. Så vår VD hade GÅTT i två timmar nedför backen med henne. Ja, bra för mig, för nu fick jag sällskap på min nybörjarklass i skidåkning! Så måndag till torsdag var vi på skidskola! Helt ärligt, vår utveckling gick spikrakt uppåt! Dag två tog vi oss ned från toppen (400 m) i grön barnbacke! Det ni! Det tycker jag är superduktigt eftersom jag aldrig har stått på ett par utförsskidor tidigare! Sista dagen åkte vi nerför blå backe och vi fixade det alldeles utmärkt! Visst hände det att vi for i backen, det har jag fortfarande blåmärke på skinkan efter. Jag satte mig rakt på bindningen till pjäxan. Resultat: ett blåsvart blåmärke i storlek med min handflata. *ajajajaj*. I övrigt så bjöd veckan på extremt goda middagar, extremt mycket gin och tonic, extremt mycket vin, ett par partykvällar ute på stan, X antal rundor med backgammon, väldigt lite sömn och ganska mycket snö!

Hemresan gick i ungefär samma stil som ditresan. Dock lite mindre festande. Men helt ärligt; en hel vecka utan lilla prinsessan var alldeles för mycket. Det tyckte nog hon med. Hon tokvägrade vara ifrån mig efter att jag kommit hem! Nästa gång jag ska vara borta så länge så får hon följa med! Och nästa gång jag ska ut och resa så ska propsa på att vi ska åka till sol och värme och bad! Skidor i all ära, men det finns inget som går upp mot kalla drinkar när man jäser sig i en solstol vid en underbar strand (eller pool).

I morgon är det påskafton. Fast tittar man ut ser det mer ut som att det skulle kunna vara julafton. Alldeles för mycket snö för att det ska vara slutet på mars tycker jag. Fast igår såg jag massor med tussilago, så kanske det är vår i alla fall? Bara tre veckor nu, sen flyttar vi! Jag håller på att längta ihjäl mig! Ska bli så skönt att få komma härifrån och starta om! Om jag har börjat packa? Neeeeeej. Jag vet inte riktigt var jag ska börja, så vi får se om det blir något packat alls. Fast jag börjar bli lite stressad över min totala brist på ork. Kanske det går av bara farten sen när det verkligen är dags? Nu känns det fortfarande som evigheter innan vi faktiskt får tillträde till nya huset.


Nya huset från framsidan!


Nya huset från baksidan!


Utsikt från altanen över trädgården på baksidan. Ungefär lika mycket tomt till har vi baksidan av garaget som skymtar till vänster på bilden!




2 kommentarer:

EmiliaJ75 sa...

Roligt att läsa om Åre! Jag har åkt skidor i många år, men de senaste åren har det inte fallit oss i smaken. Kanske om några år när Markus är större?

Huset ser verkligen fint ut. Spännande att få komma dit och spana sen.
Ha en trevlig påskhelg, stor kramis!

Anonym sa...

Det är skitbra att åka blå backe en vecka efter att man stått på ett par skidor för första gången!! För det är svårt som sören! Men det e rätt så skoj när man får kläm på det! Men jag håller med dig, ge mig en solstol i ett varmt land!!!
Fina bilder på huset, ser helmysigt ut!!