onsdag 17 juni 2009

Får vem som helst bli meteorolog?

Visst krävs det en utbildning för det? Annars kan jag tänka mig att ta det jobbet! Jag menar... hur svårt är det att titta ut och säga vad det är för väder?
Lyssnade på P4 Radio Malmöhus en stund i morse. På väderleksrapporten sa tjejjen som presenterade vädret: Skåne får idag soligt, fram mot eftermiddagen en del stackmoln...
Hmm, jag bor i Skåne. Men inte 17 ser jag någon sol?! Här är det jämngrått. Lite som i Orups gamla hit "Regn hos mig".
Enligt SMHI i går kväll så ska vi i dag i min lilla by ha klarblå himmel, strålande sol och 16 grader varmt... Stämmer inte heller jättebra.
Ja, jag tjatar på om vädret och bristen på sommarvärmen. Men är det nu äntligen sommar så vill jag kunna ha sommarkläder, njuta av solen och ladda mina solceller. På söndag är det sommarsolståndet. Ni vet, dagen då dag och natt är lika långa och sedan vänder det. I början sakta men efter bara några veckor går det rasande snabbt innan vi återigen har mer mörker än ljus. Deprimerande!
Global warming.... My ass! Det enda som verkar ha hänt p.g.a. växthuseffekter och allt vad det nu heter, är väl att vintrarna har blivit längre, regnigare, fuktigare och varmare och med det följer alla långdragna virusinfektioner (för det vet ni väl att virus trivs bäst i fuktigare väder) och somrarna har också blivit regnigare, men inte varmare.
Jaha, nähä... det lönar sig ju inte direkt att gnälla heller. Det blir ju liksom det väder som det blir.

*kram*

3 kommentarer:

Stefan o Becka sa...

Gör som jag: skyll på Tomas Ledin!
Innan han skrev "Sommaren är kort" och att "det mesta regnar bort", så sken solen på somrarna!
:-)
Sol-klart att det är hans fel!!!

EmiliaJ75 sa...

I dag är det fint!!!! Ut i solen!!

tösan sa...

Emilia:
Njaej.... här har molnen ganska precis skingrat sig. Och då blåser det kallt i stället. Aldrig blir man (jag) nöjd ;-)