tisdag 16 september 2008

Bjuvs kommun - här velar vi inte!

Nä, minsann. Här är det snabba puckar och kvicka beslut som gäller! Tack så mycket, men ni behöver inte vara såååååå snabba! För att göra en lång historia kort så fick vi veta efter semestern att lilla prinsessans dagmamma skulle avveckla verksamheten i hemmet och istället bli "vanlig" dagisfröken. *suck* vi som precis hade funnit oss tillrätta med henne! Jag som verkligen är totalt anti mot dagis (förlåt, förskolor) som i mina ögon är en (o)organiserad bakterihärd där man förvarar sina barn sisådär 50 timmar i veckan. Ja, jag vet jag generaliserar rejält mycket nu, men jag är verkligen inget fans av dagis.
Så i ett svisch minskade antalet barn från fem till två; lilla prinsessan och jämnåriga tjejjen K. Hmmm, här gäller det att vara på hugget om man vill hitta en bra dagisplats, tänkte jag. Vi ringde och besökte det I Ur och Skur-dagiset där lilla prinsessan har sin reservplats. Men nej, alla mina farhågor besannades om ett dagis. Tre personal i en hörna, en snorig unge som åt sand för glatta livet och ingen brydde sig om varken snor eller sand. En annan unge satt somnade i en frökens knä och lokalerna var nedgångna och luktade.... fukt/mögel. ÅNGEST!!! Aldrig i mitt liv att jag sätter min Onge där! Och dessutom hade hon fått gå i gruppen med 1-3-åringar! Absolut inte bra för lilla prinsessan. Ni som känner henne vet och förstår varför jag vill ha henne med 3-5 åringarna. Hon är inte mentalt bland 1-3 åringar. Hon hade inte fått någon utmaning.
Hmmm, var ska vi nu placera henne då? Ja, valet föll bland två förskolor i Ekeby och en på hemorten Billesholm. Jag ringer till kommunen och de olika rektorerna i början på förra veckan. Rektorn i Ekeby sa ju lite ledsamt att det var kö fram till 2010 (!?!?!?!) på den I Ur och Skur som var vårt förstahandsval, så det kändes ju lite hopplöst. Men den andra förskolan då? Den som är ett Utedagis? Jaha, men vad bra! En plats ledig. Bland 3-5 åringarna. Ingen kö! DEN PLATSEN ÄR MIN!!!!! Ja, så var det det här med pappersexercisen. Fylla i ansökningar, signera, skicka in, maila placeringsansvarig och "tjinga" platsen, vänta på besked och idag ringer de från förskolan. På måndag är det första dagen på inskolning! Här går det undan! Tur jag har världens bästa arbetsplats där det aldrig (i princip) är omöjligt att få ledigt med superkort varsel. Fast pappamannen får ta den största delen av inskolningen. Vi har viktiga utbildningar på kontoret och det ligger på mitt ansvar att sköta dem. Men på måndag följer jag med min lilla prinsessa på sin tredje inskolning. Nu hoppas jag att vi slipper byta förskola mer. Det finns i alla fall en liten person som verkligen ser fram emot att börja på nya dagiset. Tur är väl det. Och går den här inskolningen lika bra som de förra två, så säger hon väl hejdå till mig efter en halvtimme!
Sen var det ju det här med hur vi ska lösa transporten till och från Ekeby... Vi har ju bara en bil numera. Ok, jag kan åka kommunalt (med tre byten!) från oss till Landskrona. Det tar bara 1,5 timme... Men då har pappamannen bilen så de kan åka smidigt fram och tillbaka till dagis. Eller så kör jag dem dit på morgonen och så får de åka buss hem. Det tar "bara" 2 timmar!!!!! Är det klokt eller? Mellan Billesholm och Ekeby tar det typ 10 minuter med bil, det är samma kommun, men det går ingen buss mellan de två orterna. Nä, man får åka Ekeby-Helsingbor-Billesholm. En nätt bussresa på 2 timmar! Och så vill de att folk ska kommunalt? I helskotta heller!!!
Nu är det dags att klämma ut Ongen ur sin rosa My Little Pony kroppsstrumpa (En UV-skyddsbaddräkt) som hon hittade i sin byrålåda och givetvis skulle ha på sig. Nu är det pyjamasdags istället.
Over and out.

*kramar*

2 kommentarer:

EmiliaJ75 sa...

Så bra att ni har fått en plats. Jag tänker redan en del på var vi ska ha barn nummer två! Vill så gärna få plats hos dagmamma I, men det är ju inte säkert det går.

Linda sa...

Jag missade Idol igår! Vi var ute och gick och jag hade helt missat att det skulle gå igår :-(

Haha, jag är tvärtom, jag är lite anti dagmamma. Men såklart, förskolan skall kännas bra och absolut inte lukta mögel...

Hon skall ändå gå på skolan i Billesholm el. ni tar i Ekeby?