torsdag 25 september 2008

Du får inte säga fan, mamma

Härliga goá lilla glada Onge! Det går verkligen jättebra på inskolningen. I alla fall om jag ska tro pappamannen, och det får jag väl göra...? De är ute i skogen hela dagarna, idag är de på Fredriksdal och håvar i dammarna! Hon är glad men supertrött på kvällarna. Skönt på sätt och vis för då får vi henne i säng kring 19.30.
Igår var hon supersupertrött och jag vet verkligen inte vad som flög i ungen. Hon tog sina blåa krita, bet en stor tugga av den och tuggade sönder. Klöks och kräks, såklart, blåslemmig kräkkrita på köksgolvet och konstaterar sedan glatt "Nu kom det kjäks!" Men hallå?!?! Att kräkas är väl inte roligt?!?!?!
Supertrött Onge i duschen, illvrålar; "Jag vill inte dussa mig!!" "Nä, det ska du inte heller", säger pappamannen medan han spolar av Ongen och schamponerar henne. "Nä, jag ska inte dussa...." Hmmm, vad var det du precis gjorde?
Stressad mamma i bilen (som vanligt argt irriterad på snigeltrafikanter) "Men vad fan, KÖÖÖR nu då!"
"Du får inte säga fan, mamma, säg Gud i stället"
"Okej, jag säger det då; men kör för guds skull! Förlåt att jag sa det fula ordet!"
"Mmmm, men det spelar ingen roll att du sa förlåt...."
"Okej, men jag lovar, jag ska aldrig säga så mer, jag ska bara säga gud..."

Så, för guds skull alla vägsniglar; håll gärna tillåten hastighet!

*kramar*

5 kommentarer:

Linda sa...

Är det en religiös förskola ni satt henne på?

tösan sa...

Linda:
Nä, det är INTE en religiös förskola! Men vi har ju sagt till henne att man inte får säga fan. Och jag brukar nog också kunna morra fram ett och annat "men för guds skull..." när jag kör eller något annat jag blir irriterad på och det har nog små barnöron snappat upp. Och tja, gud eller fan... det är kanske lika illa båda två ;-)
Vi får köra med Fy Fabian, presis som Pippi Långstrump! :-)

Linda sa...

Haha, eller hur är gud & fan samma sak! På precisen ;-)
Ida säger oxå så, att man får inte säga fan. Ibland när något går emot henne säger hon "ååhh heerreguuuud"...

EmiliaJ75 sa...

Markus får säga "shit" och ofta hör man "shit pomfritt" från honom! Ganska harmlöst...

Anonym sa...

Annie och Ville är väldigt noga med att påpeka att man inte ska säga t.ex. "skitroligt" eller "skitbra" eftersom de har fått förklarat för sig att det låter motsägelsefullt och att det finns så många bättre ord att använda sig av.

Ibland glömmer man (läs jag) dock bort sig och säger något sådant själv och då får man två viftande små pekfingrar i ansiktet direkt och förmaningar: "Man får INTE säga skit mamma!"

Likadant är det när någon svär i deras närhet (det kan vara någon bekant t.ex. som inte tänker på att det finns små barn i närheten), då läxar de upp vederbörande direkt. Undra hur länge de är så duktiga?? Man får väl njuta av det så länge det varar. ;-)

Ha en skön helg!
KRAM