måndag 22 september 2008

Första dagen på Jorden!

Vaknde i morse av mobilen som spelade sin "godmorgon-dags-att-stiga-upp-melodi". *suck* dödstrött, masar mig upp ur sängen, stapplar ner för trappan och in i duschen. Upp igen och börja klä på mig. Ett litet morgonrufsigt troll tassar in till mig. Nyvaken och med nappen hängandes på läppen i en stor gäsp. På med kläder på henne också och det var inga problem. Idag väntade ju något spännande på henne! Första dagen på nya uteförskolan! Vi klär oss, går ner och hon får sin välling och jag min frukostmacka. Tandborstning och sedan ut i bilen. Förväntansfull liten prinsessa sitter i bilen och pratar om sina fröknar och alla barnen hon ska få som kompisar! Väl framme grabbar hon tag i sin nya röda fjällräven ryggsäck och traskar med nyfikna steg fram mot grinden. Där är redan en hel del barn ute på gården. Så blir hon blyg. Vill hålla mig i handen. Vi går in och hälsar på fröken C som är vår inskolningsfröken. Hon visar var vi ska hänga stövlarna, var regnkläderna ska hänga, var väskan ska hänga och vart lilla prinsessans blå låda för extrakläder finns. De andra barnen är i full färd med att packa sina väskor med bestick och kåsor. De äter alltid lunch ute i skogen. Vi tittar runt lite. Lilla prinsessan är blyg så länge de andra barnen är i närheten, sen tuffar hon till sig. Frågar efter lekrummet. Hon leker lite medan jag pratar med C. Barnen åker iväg i omgångar. Idag ska det till Råå. Efter en timme så går vi ut. Där är två fröknar till och idag är det bara två barn från småbarnsavdelningen där. De leker lite i sandlådan. Sen är det dags för oss att åka hem. Trött liten prinsessa pratar glatt om att i morgon ska hon också åka i lilla bussen med de stora barnen och vara i skogen. Ja, lilla gumman, det ska du. Du och pappa!
Hemma åt vi lite lunch och sedan kom favoritfaster M hit och fikade en stund. Imorgon ska jag jobba igen. Pappamannen ska ta resten av inskolningen den här veckan. Jag hoppas det kommer gå bra... Fast förskolan är toppen och fröknarna med. Bra magkänsla! Det känns riktigt bra i magen!
Sen till det mindre roliga... Upptäckte en stor spricka i vindrutan när vi körde hem från förskolan. Inga märken efter något stenskott som kan ha orsakat sprickan. Ingenting! Väldigt märkligt! Jag undrar vad den har kommit från. En spricka på ca 25-30 cm! Jaha, in och ringa verkstaden så nästa torsdag får vi ny vindruta. Trist, helt onödiga pengar, men det måste göras. Tack och lova att man har bilen välförsäkrad, men det kommer väl ändå landa på runt 3000 totalt med vindruta, arbetskostnad och med tanke på att vi måste ta en hyrbil... *suck*
I övrigt: En väldigt bra dag! Med en väldigt trött liten prinsessa som längtar efter att det ska bli morgon så hon får åka med lilla bussen med de stora barnen ut i skogen.

Nu, torka tårarna på pappamannen som helt blödigt sitter och bölar till Extreme Home Makeover.

*kram*

P.s. Tack för kommentarerna i mitt tidigare inlägg. Jag känner mig lite mer över ytan, är fortfarande trött men ändå ganska fungerande. Jag verkligen försöker att ha tålamod, ta djupa andetag och verkligenverkligen försöker undvika bråken och tjafset så långt det går.

2 kommentarer:

EmiliaJ75 sa...

Så spännande med nytt dagis för Y-L. Låt oss veta hur det går!

Petra sa...

Härligt med utedagis! Men som sagt, dyrt i vinterplånboken ;)

Härligt att du känner dig bättre till mods idag! Näsan ovanför ytan bara.. det räcker :) Vissa dagar är jag så trött att jag stupar i soffan samtidigt som barnen vid sjutiden och oftast är det dom dagarna jag spenderat med barnen ;) Det tar på krafterna att hålla sig samlad *ler*