måndag 15 oktober 2007

Dagens I-landsproblem

Vi har rinnande vatten som kommer från kranen. Men vi kan inte använda det! Fattar ni hur irriterande det är? Jaha, vi ska koka pasta men först måste vi koka upp vattnet i vattenkokaren för att sen kunna koka det igen på spisen. Jaha, lilla prinsessan ska borsta tänderna. Då måste vi först koka upp vattnet och låta det svalna eftersom hon inte spottar ut vattnet, utan sväljer det. Jaha, jag är törstig! koka vatten och låta svalna. Koka vatten och låta svalna... Fattar ni hur irriterande detta är! Varför har vi det såhär då? Jo, för att det visat sig vid stickprovstagningar att i vårt vatten har det hamnat lite läskiga baciller som inte ska vara där. Typ lite e-coliebakterier. Ja, ni vet, sådana där små otrevliga bajsbakterier! Så nu har vi verkligen drabbats av ett I-landsproblem! Men man blir ju faktiskt väldigt handkippad när något så livsviktigt och nödvändigt som friskt vatten inte finns längre. Det känns som att vara utomlands, fast hemma i ens eget hus. Och ja, det är ju inga svajande palmer och +25 grader ute, men liksom. Ni förstår själva principen. Man kan inte dricka vattnet! Allt blir liksom lite mer omständigt. Fast igår kväll var jag faktiskt lite förutseende och kokade en kastrull med vatten så imorse var det bara att göra som vanligt vid vällingtillagningen.Så egentligen är det inte så jobbigt, bara man är förutseende! Och att vara förutseende är ju inte direkt något som jag är superbra på. Men i akuta lägen så kan jag faktiskt vara det. Ända tills på onsdag (tidigast) ska jag behöva vara förutseende. Jag läste precis på kommunens hemsida att det skulle köras ut vattentankar med friskt vatten till oss boende i det bajsvattendrabbade området. Tack så mycket! Det är bara en sak som känns lite som en miss i vänligheten. De skulle bara finnas tillgängliga fram till kl.13?! Jaha, där går man miste om friskt vatten bara för att man jobbar... Men tack för omtanken. Den värmer. Jag ska verkligen tänka på kommunen med ett leende när jag står där i kväll och förutseende kokar mitt vatten.

*kramar*

3 kommentarer:

EmiliaJ75 sa...

Ha, ha....inte lätt att vara boende i ett i-land! Men det är verkligen svårt när man inte har det där vattnet man är så van vid...

Anonym sa...

Emilia tipsade mig om att läsa i din blogg och jag kan bara hålla med henne; du skriver ju jätteroligt! Läste om ditt samtal på Folktandvården. Klockrent och askul! Det är preciiiis så vi icke-skåningar uppfattar skånskan! ;)
Här ska jag läsa fler gånger! Kram!

Anonym sa...

Ja, jobbigt...imorgon gick det att dricka?
Så hände hos oss med när jag var gravid. Jag hade redan hunnit dricka och blev livrädd när vi fick reda på det...

Kramelikram