torsdag 11 oktober 2007

Jag var i alla fall ute i god tid!

För omväxlings skull. Jag är en obotlig tidsoptimist. Även om jag ställer fram klockan 10 minuter för att jag verkligenverkligen inte ska komma för sent, så gör jag det ändå. Obotlig tidsoptimist. Så igår sa jag till på jobbet, packade ihop mig och begav mig av till tandläkaren. I god tid! Jag kom fram en kvart innan jag skulle vara där. Satte mig i väntrummet och bläddrade förstrött i en Ica Kuriren. Tittade på klockan. 13.15. Nu är det min tur! Väntade, väntade, väntade och väntade. Ingen kom och ropade upp mitt namn. Nähä, när jag för en gångs skull är i tid så är de inte i tid! Sitter och blir lite irriterad. Det finns ju faktiskt roligare saker att göra än att sitta i väntrummet hos tandläkaren. Ringer på klockan vid dörren för att få prata med någon och undra vad som händer. Ingen öppnar! Det var väl själva f*n då! Nähä, jag får väl ringa till dem som sitter på andra sidan dörren då! Jag packar ihop mina saker, går ut och ska ringa. Vad har de för nummer? Kan man ringa till nummerbyrån fortfarande eller det är nedlagt? Provar ringa 118118 och en glad röst svarar: Eniro 118118 det är Ann-Marie. Oj, det funkade! Nummerbyrån finns kvar! Jag ber att få numret till Folktandvården i Ödåkra och hon kopplar mig direkt. Vågar inte ens tänka på hur det kommer att se ut på mobilräkningen. Givetvis hade jag glömt företagstelefonen som jag ringer gratis ifrån... Samtalet med den hemskt sura tanten på Folktandvården i Ödåkra utspelar sig ungefär enligt följande. Glöm inte bort att läsa det med extremt surt och ovänligt tonläge från tantens sida. Och på hemskt bräkig skånsk dialekt!
- Feolktaundvårrrrden Äödeåkrrrrra
- Ja, hej. Mitt namn är mamman. Skulle du kunna hjälpa mig, jag tror jag har en tid hos er idag. Eller det kan vara imorgon!
- Jahau, vikken taundläjkarrre skau do vaura hoss?
-Ja, jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag har inte kallelsen framför mig.
-Nähäu, vaud heiterrr do meir änn mamman?
- Gren
- Jahau. Jah ska sei eum ja kann hitta daijj. Nähäu, vaud harrrr do feur perseonnommerrrrr?
- 770608xxxx
- Ja, dåh skau du vaurrra härrrr imorren kl. 13.15
fan, fel dag!!!!
- Jaha, men då får jag boka om den tiden. Gärna till lite senare på eftermiddagen.
Suckar från sura tanten.
- Kan do pau mondag vid 9.15?
- Nej, jag tar gärna en tid efter kl.15.
Suckar igen från sura tanten.
- Ja, men deå faur do veänta leänge. Dejt finns inga tidör förrän i neovimbörrrrr.
- Ja, men det gör inte mig något.
Suckar igen från sura tanten.
-Jahau, men deå kann do keomma den 13 neovimbeörrrr kl.16.15.
-Ja, tack så mycket det blir jättebra! Tack och hejdå!
Suckar igen från sura tanten. Klick. Hon la på! Hon kunde inte ens säga hejdå! Jösses. Nu är jag inte bara irriterad för att jag tagit fel på dag. Nu är jag grymt irriterad på den sura tanten. Hon borde verkligen få en charmkurs i julklapp!
Men jäklars alltså vad pappamannen skrattade gott åt mig när jag ringde och sa att det blev ingen tandläkare för mig idag. Jag hade tagit fel på dag. Tursamt nog åt rätt håll. Annars hade det blivit lite väl kostsamt. Så nu får jag vänta ända till i november med att gapa stort och duktigt för tandläkaren. Men jag var i alla fall ute i god tid. Faktiskt!

*kramar*

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, vet du. Precis samma sak hände mig för någon månad sedan. Jag var i god tid, satt och lääääste och läääste tidningar i det där sabla väntrummet...så var tiden dagen efter...skoj? Näee...

Kram!