söndag 28 oktober 2007

Vintertid?!

Liksom. Brukar det inte annonserar överallt? I tidningar? På TV? I radion? Eller? Nä, vi hade totalt missat att det faktiskt är sista helgen i oktober den här helgen. Vi vill hålla kvar i sommaren. Vi vill inte ha vinter. Mörkt. Kallt. Vi kunde väl i alla fall ha fått ha kvar sommartiden? Totalt ovetande om att typ alla andra i hela Sverige i natt vid kl.3 flyttade tillbaka sina klockor en timme och var supernöjda med att de fick en timmes extra sömn i natt, så var vi supernöjda att vi fick sova till kl.8 innan vi vaknade av en liten prinsessas milda röst som sa "Mamma, vakna. Mat, välling!". Nog tyckte jag att det var lite märkligt att alla program på Nickelodeon sändes en timme senare än vanligt. Men det är ju söndag. Det kanske alltid har varit så, utan att man liksom funderat över det... Tänk, jag levde kvar i min sommartid ända tills jag helt sonika och överraskande kastades in i vintern av en okänd kvinna utanför Toy´s R Us. Vi kom dit till kl.11, jag och prinsessan. Vi satt kvar i bilen en stund eftersom det såg märkligt släckt och ödsligt ut därinne. När klockan var fem minuter över 11 så packade jag ur oss bilen. Lite irriterad på personalen som uppenbarligen verkade vara försenade. Har man ett jobb som innebär att man ska öppna en butik kl.11 en söndagförmiddag så kan man faktiskt inte vara ute och festa hela lördagnatten så man försover sig! Ja, så kom då den här kvinnan som kom med is och snö, ungefär som den här snödrottningen i Narnia. Hon kom liksom småspringandes mot dörrarna där vi stod och väntade. Tittade hastigt på informationen om öppettiderna, tittade på sin klocka och sa att de öppnar ju inte förrän om en timme. ?????? Men klockan är ju 11, sa jag till henne. Då. Då sa hon det... Att man flyttade tillbaka klockan i natt!
Men vaddå?! Är det redan sista helgen i oktober? Vem snodde åt sig hösten? 6 veckor kvar till Nobeldagen och lilla prinsessans födelsedag. Vart tog hösten vägen? Hur ska jag hinna allt? Vart tog tiden vägen? Men nu är det ett faktum. Vintern är här. Fortfortfort åkte vi hem och ställde tillbaka alla klockor. Nu är inte tiden ur led längre. Men vad jobbigt det blev att helt plötsligt få en extra timme på dygnet. Vilken lång dag vi fick. Men mörkt så förskräckligt tidigt. Nu är det vinter.

*kram*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vintertids-Tessan!

Tack för gratulationen! Hoppas att det är bra med Er och att du klarat tidsomställningen utan flera svåra situationer! :-)

Kram

EmiliaJ75 sa...

Ha, ha...då är ni lite som min mamma, hon brukar glömma att ändra klockan och har både kommit för tidigt och sent!

Markus vaknade klockan 6 (mot i vanliga fall runt 7-8) så vi hade också en väldigt lång dag!

Kram!