onsdag 1 oktober 2008

Överkonsumtion...?

Fy, jag borde skämmas. Som vi konsumerar grejjer hela tiden! Idag hämtade pappamannen hem lilla prinsessans fina Me and I kläder. Samtidigt i postlådan så låg där ett paket från H&M med tre par mysbyxor, ett fleeceunderställ och en långärmad t-shirt (också det till lilla prinsessan). Sen åkte vi iväg och handlade ny bilstol. Ja, också det till lilla prinsessan. På fredag ska vi åka och handla ett PoP överdragsställ (begagnat, men ändå...). Ja och vem kan det vara till då? Gissa tre gånger! Rätt! Lilla prinsessan! Okej, här kommer ursäkterna till shoppingen!
  • Me and I kläderna: Så fina och så bra kvalitet!
  • H&M kläderna: brist på sköna plagg att ha under alla regnkläder och vinterkläder.
  • Bilstolen: Tja, man ska ju inte låta sina barn åka framåtvända före 4 års ålder. Men vi måste vända henne nu för hon får verkligen inte plats i sin bakåtvända stol. Dessutom, ska hon sitta i baksätet så läste jag i monteringsanvisningen att då får barnet väga max 18 kg. Det gör vår lilla stora prinsessa. Nu har vi visserligen stolen i framsätet, men måste ändå använda stödbenet och de intregrerade bältena man använder vid bakåtvänt åkande är för korta med alla kläder man har på sig nu i höst/vintertider. Så vi tog beslutet att vända henne.
  • PoP överdragsstället: Tja, efter en vecka på utedagis så har vi ju då märkt att det behövs massa olika sorters ytterplagg; vanligt galonställ, fleecefodrat galonställ, vind- och vattentätt överdragsställ och sen vill man gärna ha ett set av ytterplagg som används "privat" och inte är nerlerat från krage till fotgummiband ;-)

Ska vi fortsätta på temat överkonsumtion så kan jag ju då också berätta att resan till Kreta är bokad och klar! Med hotell! Den 27 juni bär det iväg! Härligt, härligt men farligt, farligt (det farliga är flygresan!).

I morgon lämnas min ödesbil, Peugeoten, in på verkstaden. Vi ska få ny vindruta! Sprickan har säkert dubblat sin längd sedan jag upptäckte den förra måndagen. Inte roligt, men nu blir det fixat. Till en nätt liten kostnad av... tja det vet jag inte än. Men vi betalar "bara" 35% av totala kostnaden tack vare försäkringen. Vi slapp i alla falla ta hyrbil. Svärfar med fru lånar ut en bil till oss! Tack, tack!

Jag bloggar ut med bild på hotellet Yankinthos (strax utanför Chania
på Kreta) och en fin bild på nya bilstolen!


Jag hoppas det är lika fint i verkligheten!



Maxi Cosi Rodi XR i färgen Chili Pepper.

*kramar*



5 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland e det nödvändigt med lite överkonsumtion!! :-) Jättefräck bilstol!!

EmiliaJ75 sa...

Visst kostar de där barnen...Vi handlade till Markus för 1700 kr förra månaden (regnställ, tröjor, skor, stövlar...)

Så bra att maken hittade påsen med kläderna!

Linda sa...

I love överkonsumtion! Och jag tycker du är värd det!

Det värsta är att jag vill ha en finare jacka, en dagisjacka, lite finare skor, dagisskor...osv osv...Kostar pengar :-) Men vad gör det om hundra år?

KRAM!

Anonym sa...

Jag tycker ändå det känns helt ok att shoppa till barnen, värre är det när man handlar till sig själv. Ibland kan jag få världens sjå att inför mig själv (ingen annan bryr ju sig egentligen) att rättfärdiga ens minsta lilla inköp. Knäppt, men sant! :-)

KRAM

Petra sa...

Ja herregud vad handlar mellan varven, själv klämde jag iväg ett par tusen på barnens kläder och skor i söndags. Men det är ett rent nöje! Jag vill att dom ska vara och torra (och snygga mellan varven ;)

Ang. bilstol så har jag en jättebra länk som du skulle titta på, det är en jättefin stol ni köpt men jag vet inte om det är det säkraste valet för er?
http://www.klippan.fi/kolarirata_se.htm

Och Kreta! Gud så underbart! Verkligen lyxigt och jag är inet alls avis *host host*