lördag 9 februari 2008

Ibland kan det verkligen bli helt fel :-)

Lilla prinsessan babblar precis hela tiden. Oavbrutet. Precis som sin mamma :-). Ibland förstår man helt vad hon säger, ibland blir det otydligt och ibland kan det hon säger verkligen få helt fel innebörd! Hon satt i badkaret och badade idag medans pappamannen sanerade efter kräkdagarna. Helst plötsligt hör man därifrån "Pappa, ja ässkar, ässkar daj!" Gullunge!!! Jag tassar dit och ställer dig mig i dörröppningen, då får hon syn på mig, lägger huvudet lite på sned och säger " Vet om ja ässkar dig me mamma?!" Åh, det är ju så man blir tårögd! Lilla skruttunge. Jag älskar dig med!!! Jag fortsätter dammtorka, pappamannen fortsätter städa badrummet och lilla prinsessan badar vidare. Och babblar vidare. "Titta, pappa, fin fitta ja!" Ja och det betyder ju då inte alls vad det lät som. Inte alls. Vill jag verkligen betona!! Det hon sa (översatt till vuxensvenska) är "Titta, pappa, fint tvättar jag!" Där sitter nämligen goungen i badkaret och tvättar badrumsväggen med sin tvättsvamp. Ibland blir det bara sådär jätteknasigt fel. Hon påpekade en gång hemma hos min mamma att hon skulle kuka. Och ja, det betyder ju då inte alls vad man kanske skulle kunna tro. Utan det betuder något så helt oskyldigt som att hon skulle dammsuga. Ni må tro att hon emellanåt lockar till många skratt. Blåbär heter Blotbäj.
För utomstående så kan nog hennes prat vara rena utrikiskan, men för pappamannen och mig så faller sig de flesta ord och meningar helt naturliga. Men jösses vad hon ska få höra det här under de mest pinsamma situationer när hon blir äldre :-) Det är väl det vi föräldrar får ha som hämnd på alla sömnlösa nätter, sjukdomar, pinsamma situationer de försätter oss i, etc. som barnen ger oss?!
I övrigt så verkar den här dagen flyta på åt bättringsvägens håll. Inget kräk sedan igår morse. Hon vill visserliggen inte äta, men nu dricker hon i alla fall. Vi har sanerat huset och vinkat bye,bye till alla kräkbacillusker. För denna gång...

*kramar*

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha! Ja, det kan verkligen bli knasigt ibland :-) Igår satt Ida på toaletten och sa, 'mami jag har nopp!'. Näe...du har ingen snopp sa jag. 'Nä så hon, bara pojkar. Ja just det :-)

Ida pratar inte heller rent, men man tänker inte på det som förälder. Väska är jäska, baljan är bajlan, ja lite så :-) Men nu säger hon iallafall banan ist för baban och ballong ist för babong :-)