måndag 16 mars 2009

I´m the queen of ecodriving!

Det har blivit som en tävling mot mig själv; att se hur långt jag kan köra på en full tank!
Som i morse t.ex. Jag startade bilen och färddatorn visade att jag skulle kunna köra 44 mil till innan tanken var tom. När vi var framme vid dagis så visade den på 43 mil kvar. Ok, ändå ganska realistiskt eftersom det är ungefär 1 mil till dagis och vi kör fortfarande på dubbdäcken.
Men sen är det 90-väg (jaja då, 70 men man kör ju aldrig 70 på landsbygden med ingen trafik...) hela vägen tills man kommer till Landskrona. Ja, ok, avbrott för 50 km/h genom Vallåkra. När jag kommer fram och parkerar i Landskrona så visar färddatorn att jag kan köra 47 mil innan tanken är tom! Det ni, det är bra! Då har jag kört ungefär 4 mil och jag kan köra 3 mil längre än när jag startade hemifrån!
Sen är det hemväg. Ungefär 4 mil till som ska köras. Bilen visar att jag kan ska kunna köra 47 mil. Det minskar ju naturligtvis nu på hemvägen, men när jag parkerar här hemma på uppfarten så ska jag enligt färddatorn kunna köra 45 mil till på den tanken. Då har jag kört ungefär 8 mil och kan köra 1 mil längre än när jag startade här hemma i morse! Damn I good!!! Nature, you can thank me later :-)
Utmaningen nu ligger i att totalt kunna köra längre på den här tanken än vad jag kunde göra på förra! Som det ser ut nu så kan jag köra 82 mil innan jag får soppatorsk. Och det är nu, med dubbdäck! Nya sommardäck är beställda och jag tror vi satsar på nästa helg för att sula om bilen. Ska bli spännande att se om det ger någon skillnad!
Nu börjar jag bli nästan lika fånig som pappamannen som ska ha statistik och excelldokument på allt möjligt, men kanske ska jag börja notera min körstatistik? Näej, riktigt så nördig ska jag inte bli!

*kramar*

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det jag läser?? 90 på 70-väg??? Tänk på vem som läser din blogg, syrran..

Anonym sa...

Ja, snuten ser allt!
Jag är förresten inte löjlig som sparar statistik..... det är bra.....kan nån hålla med då!!!!!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
tösan sa...

Sorry lillis, men min blogg är inget ställe där man diskuterar enskilda saker utan den som vill är välkommen att läsa och kommentera det jag skrivit. Andra diskussioner finns det andra forum för!
*kramis*

EmiliaJ75 sa...

Hmm....japp, lite nördig är du allt! Fast det är ju bra för miljön;-)